tisdag 12 juli 2022

Romsdalsfjorden 2022 Del 1 Uppfärd, lite "däck strul" sjösättning och än mer strul !!!

 Efter att ha pillat med elektronik problemen under både lördagen och söndagen så gav vi oss då av tidig morgon måndag, nu skulle vi fiska! Strax innan Ängelholm så hör vi ett "flappande" ljud och Peter säger att det drar lite i ratten. Punktering höger fram på trailern, tack gode gud för boggi trailers. Och med punktering menar vi då totalt söndertrasat däck, bara lite gummirester kvar, suck. Vi tog oss långsamt in till en däckfirma, för att upptäck att det var för lastbilar, suck. Men dom var väldigt behjälpliga med att ringa runt till sina kollegor som handlade med mindre sulor. Nu började en nästan komisk jakt på fyra nya däck ( vi fattade beslutet att byta alla fyra då dom var lite "gamla" allihop. Men att få tag på 13-14 tums trailer/släp däck var busenkelt, och 16 tum och uppåt till mer moderna fälgar var lika enkelt. Men nu är det så att vi har 15 tums fälgar, suck. En tjej på däck firman gjorde verkligen ALLT hon kunde med att ringa runt, stort tack för det. Som en ingivelse så slog jag en signal till en polare som känner "allt och alla"  ge mig tio minuter sa han, och efter tio minuter så meddelade han att däck till våra fälgar fanns i HBG, tack för det Jeppe😊 Nu fick vi då plocka av alla hjul, och pipa iväg till HBG. Väl på plats så påpekar däck killen lite försynt att det är rätt obegåvat att köra med däck tillverkade 2004, dom var alltså 18 år gamla🥺 Det rycktas att undertecknad är traileransvarig i teamet, och att vår trailer mekare Bertil påpekat att däcken är väl gamla, till den traileransvariga i teamet, suck. Jag kommer nog att få höra det i ganska många år, men så är det ju ibland😣 Med nya sulor på plats, hade vi nu förlorat SEX timmar, suck. Men sen gick övrig transport både upp och ner bra. På väg upp säger vi att nu är det färdig-strulat, väl? Väl på plats checkar vi in i stugan, okej stuga för sitt pris, men inte mer än det. Sjösättning sker vid en liten strand på campingen, med hjälp av en ganska maffig traktor, tack för den hjälpen. Men sen kommer det totala bakslaget!!!Vi rafsade ihop lite grejor snabbt för ett första pass. Lodet gav upp efter ca 3 minuter, och reservgivaren funkar inte heller, suck. Och plottret slår av sig själva lite som det vill, nu är vi bekymrade. För att korta ner det: Vi körde hela resan utan 2D bild ( 1000Kw Aimar TM260 givare ) och med endaste down view chirp som funkade när det ville, och bara såklart klarar ca 130-150 meter, sen syns inget alls, SUCK. Vi vet inte varför vi har problemen, kanske saltätna kablar, kanske skador på kablar nere i skrovet, stift avbrutna i skärmarna, vi får helt enkelt fortsätta felsöka på hemmaplan. Tre av passen körde vi helt utan varken lod eller navigator, vi fick använda Peters telefon, brutal-studera pappers sjökorten, och använda visuella punkter på land ( kollade via goggle maps ) Navigatorn fick vi igång fyra sista dagarna, och "reserv" givaren gick att få igång ibland, suck och åter suck. Och som socker på honungs-mackan så vägrade el-snurran att fungera, 36V laddaren påstår att batteri 2 är defekt, vilket det INTE är, men därmed ingen el-snurra på hela resan, vad har vi gjort för fel, suck. Det fisket som vi därefter fick till anser vi vara en ofattbar och nästan episk prestation av oss, sanslöst att vi lyckades vända på motgångarna, till det vi lyckades med. Stor del i detta har naturligtvis Robin och "kollegorna" i Team Takkel ( Daiwa Norway ) som hjälpte oss med diverse spottar och vilka djup vi skulle söka efter ( med bara navigator hjälp ) Vi fick även hjälp från oväntat håll, mer om det i senare rapporter. Fortsättning följer ( om själva fisket då ju )








       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar